Via Samen in de Regio mensen in de spiegel laten kijken

20 mei 2021

In de spotlight

Door Samen in de Regio is Martien van Leeuwen van Alzheimer Nederland in contact gekomen met bedrijven en organisaties waar hij anders nooit bij terecht was gekomen: “Ik heb mijn leven lang in het welzijnswerk gezeten. Het bedrijfsleven is niet mijn wereld. Via het netwerk van Samen in de Regio zie ik wat voor een geweldige manier het is om elkaar te kunnen vinden.”

Martien is vrijwilliger en belangenbehartiger van Alzheimer Nederland voor Bergen op Zoom. Hij ziet het als zijn taak om dingen te signaleren, de handen uit de mouwen te steken en soms met de vuist op tafel te slaan: “Wij staan voor een dementievriendelijke samenleving. Het gebeurt vaak genoeg dat alzheimer niet genoeg geaccepteerd blijkt, terwijl in Bergen op Zoom 1200 mensen dementie hebben. Als het zich doorontwikkeld zijn dat er over 20 jaar zo’n 2000.”

In gesprek met directeuren

Het is voor Martien een uitdaging om bij tal van soorten bedrijven aan tafel te komen. Daarom is hij met Alzheimer Nederland ook lid van Samen in de Regio: “Ik wil mensen in de spiegel laten kijken. Als je directeur bent van een groot bedrijf, ben je dan ook op de hoogte van wat je medewerkers bezighoudt? Ken je hun verjaardag? Weet je wat er speelt in hun privéleven?”, legt Martien het belang van een goede verhouding tussen medewerkers en werkgever uit.

“Stel je hebt oudere mensen in dienst. Het gebeurt regelmatig dat medewerkers die kwakkelen door een werkgever al snel het stempel burn-out krijgen. Na jarenlang sukkelen blijkt dan dat zo iemand een vorm van dementie heeft”, constateert Martien verbaasd. Hij staat pal voor de waarde van oudere (en ook jongere) medewerkers: “Je moet mensen ruimte bieden en ze in het ritme van werken houden in plaats van ze te ontslaan of thuis te laten zitten als ze te maken krijgen met dementie. Directeuren van bedrijven moeten zich afvragen: ben ik er voor mijn medewerkers?”

Boekje over dementie met ‘t Rijks

Martien hoopt dat hij binnen het netwerk de kans krijgt om zich te presenteren bij bedrijven. Hij ziet ook zeker de waarde ervan in: “Ik zie het onderling overleggen en ik zie hoe mensen elkaar weten te vinden. We kunnen elkaar beter maken. Ik denk wel dat Samen in de Regio rendeert. Het gemak waarmee je elkaar kunt vinden, is heel groot. Via een contact bij een van de evenementen hebben we samen met ABN AMRO kunnen realiseren dat er zelfs landelijk aandacht kwam voor het signaleren van dementie door baliemedewerkers”, vertelt hij over de kansen en mogelijkheden van Samen in de Regio.

Met behulp van ons netwerk, kwam Martien in contact met ’t Rijks: “We hebben met leerlingen een boekje gemaakt over dementie. Een van de leerlingen heeft alle algemene teksten geschreven. Een andere leerling vertelde over haar eigen ervaringen met dementie binnen de familie en weer een ander zorgde voor de plaatjes.” Nog zo’n bijzondere samenwerking was met Ricoh. Dat bedrijf verzorgde drukwerk van bierviltjes met daarop nadenkertjes over alzheimer gedrukt.