Het weekmenu: aandacht en een praatje

29 mei 2020

Match

Bloemen, kaartjes, heerlijke koekjes en veel lieve woorden. Het was, na vier weken, de laatste keer dat vrijwilligers bij ouderen en kwetsbare gezinnen een heerlijke maaltijd thuis brachten. Ook met twee collega’s van Samen in de Regio deden we dat. Het was leuk om de mensen wekelijks te verrassen. Maar bij de laatste ‘ronde’ waren wijzelf verrast. Verwonderd eigenlijk door al die aardige attenties en vooral veel lieve woorden om ons te bedanken. ‘Ik ga het missen, altijd even een praatje.”, “Ik keek uit naar jullie komst, jullie hebben me verwend.”, “Het smaakte me altijd heerlijk.”

Daar ben je weer!
De maaltijd die we op dinsdag en donderdag bij hen brachten had voor hen veel meer betekenis dan een stukje gemak en het belang van een gezonde maaltijd. Een gezellig moment, al was het maar even aan de voordeur en het voelen van de aandacht, dat maakt indruk op de mensen. Als we er op terugkijken bedenken we ons, dat het zelfs effect heeft gehad op het minder eenzaam voelen. Een moment om naar uit te kijken. Van tevoren dachten we daar geen tel bij na.

De boost tijdens je werkdag
In het bedrijfsrestaurant van de werkgever uit de regio werden wekelijks 2000 maaltijden gemaakt. Die maaltijden werden ook gebracht naar zorginstellingen. Voor het personeel die de diensten later op de dag draaiden was er namelijk ook een maaltijd. Een hart onder de riem, tijdens een overvolle werkdag even aanschuiven met een heerlijk vers bereide maaltijd. Dat is prettig, dat is aandacht die ook hen verwonderde. Er kwamen veel berichtjes om te laten weten hoe dankbaar het personeel was, hoe onverwacht dit voor hen was. Mooi toch, een maaltijd cadeau, die je een boost geeft tijdens je werkdag. Ook nog eens een opkikker voor je humeur!

Weten hoe het met je gaat
Welzijnsinstellingen in Bergen op Zoom, Woensdrecht en Steenbergen hebben de meest kwetsbare mensen in beeld. Zij kozen ervoor met eigen personeel de maaltijden wekelijks zelf bij die mensen te brengen. Aanbellen en even een praatje aan de voordeur. Dan heb je veel beter in de gaten hoe het echt met de mensen gaat, meer dan in een telefoongesprek. Daar waar nodig kun je helpen. De bezorging van de maaltijd als contactmoment. Dat is nog zo’n extra ‘vangst’ van het bezorgen van de maaltijd.

Lekker als het even mee zit
Ook in de media was er aandacht voor het initiatief met de maaltijden en het Soepprojectboz. Dat zorgde ervoor dat mensen zelf belden naar welzijnsinstellingen of zij in aanmerking kwamen. Na een intake gesprek bleek vaak dat niet alleen de maaltijd een extra steuntje in de rug kon zijn. Ook voor andere hulpverlening kwamen zij in aanmerking. Al die lichtpuntjes geven goede moed en dat kun je wel gebruiken in een tijd van veel onzekerheid.

En dat allemaal naar aanleiding van het bezorgen van een maaltijd!